Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Hemmagjort body butter med lavendel och MSM

av | jul 27, 2022 | Hälsa, Kroppsvård & skönhet | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

För att göra ett body butter krävs det inte mer än två ingredienser. Här har jag också tillsatt eterisk lavendelolja och MSM för att göra krämen extra hudvårdande. Den går snabbt att blanda ihop, blir härligt fluffig och krämig i konsistensen och är bokstavligt talat så ren att du skulle kunna äta den. 

Hemmagjort body butter med lavendel och MSM

Ingredienser för hemmagjort body butter :

Redskap du behöver:

  • En större kastrull att använda till vattenbad
  • En mindre kastrull att blanda krämen i
  • Slickepott
  • Mortel
  • Elvisp
  • Mått
  • Burkar med lock att förvara krämen i. Om du inte redan har burkar så finns det glasburkar att köpa här.

Så här gör du hemmagjort body butter :

  1. Fyll den större kastrullen med ungefär en tredjedel vatten.
  2. Mät upp kakaosmöret och kokosoljan i den mindre kastrullen och ställ den i den större kastrullen med vatten.
  3. Låt kakaosmöret och kokosoljan smälta på låg värme under omrörning. Kokosoljan smälter vid 23-28°C och kakaosmöret vid 32-35°C, så det behövs inga höga temperaturer.
  4. När allt är smält tar du av kastrullen från värmen. Låt svalna till rumstemperatur medan du rör om lite då och då, så det inte bildas klumpar.
  5. Ställ in kastrullen i kylskåpet i cirka 45-60 minuter så krämen får komma ner ytterligare i temperatur.
  6. Mortla MSM-pulvret så det blir ett riktigt fint pulver. Det ska kännas helt lent mot huden.
  7. När krämen fått en fastare konsistens tar du ut den från kylskåpet och tillsätter eterisk lavendelolja och MSM-pulvret. 
  8. Vispa upp krämen med en elvisp så den blir fluffig likt vispad grädde. 
  9. Förvara ditt body butter i en ren glasburk. Den håller sig bra i ett par månader och bevarar sin konsistens i rumstemperatur, men det optimala är en något svalare plats som ett skafferi, speciellt på sommaren.
Göra eget body butter recept

MSM i hudvård

MSM är organiskt svavel, ett mineral som finns i praktiskt taget alla celler hos människan. Extra hög koncentration finns i proteinrika vävnader, där hälften av kroppens svavel återfinns i huden, muskler och skelett. Det är en viktig beståndsdel i proteinerna kollagen och keratin som bland annat håller huden spänstig, slät och frisk. MSM är därmed mycket uppskattad i hudvård, inte minst vid skadad hud för att hjälpa till med läkning och återhämtning. För hudvård vill du använda ett riktigt finmalet MSM-pulver.

Eterisk lavendelolja i hudvård

Eterisk lavendelolja är en riktigt underbar olja som är bra till mycket. Den är lugnande och rogivande, vilket gör den mycket uppskattad vid stress och sömnproblem. Inom hudvård används den för sina antiseptiska, inflammationshämmande, lugnande, balanserande och cellförnyande egenskaper. Passar alla hudtyper och är riktigt bra vid solsveda, känslig och irriterad hud. Mer om olika användningsområden av eterisk lavendelolja kan du läsa i inlägget ”Lavendel – En stjärna i husapoteket”.

Kakaosmör i hudvård

Kakaosmör är ett växtsmör som är väldigt uppskattad i hudvård. Den är suverän för att bevara fukt och gör huden smidig. Fantastiskt bra för narig och torr hud som skriker efter fukt och fett. Kakaosmöret är rikt på vårdande fettsyror. Innehåller E-vitamin som är en viktig hudvitamin och antioxidanter som polyfenoler som bidrar till att skydda huden mot oxidativ stress.

Kokosolja i hudvård

Kokosolja innehåller de medellånga mättade fettsyrorna kaprinsyra, kaprylsyra och laurinsyra som skyddar huden med sina naturligt antimikrobiella egenskaper. Det gör kokosoljan till en bra ingrediens i hudvård och kan med fördel kombineras med andra oljor/fetter. Kokosolja är en riktigt bra olja när man vill få en fastare konsistens i hudvårdsprodukter. Den är även perfekt för bodybutters eftersom den lätt blir fluffig när den vispas.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Anja

    Du bjuder på så många bra och intressanta inlägg. Tack! Läser i stort sett alla dina inlägg. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! Så roligt att höra. 🙂

  2. Mia

    Det ser ju så härligt och krämigt ut. Blev sugen på att prova nu. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! Det blir verkligen så krämigt och det är inte svårt att göra. 🙂

  3. A.J

    Åh, det måste jag prova! Tack för tipset

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Roligt att du uppskattar tipset. 🙂

Lämna ett svar till Mia Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close