Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Så enkelt gör du egen granola

av | apr 16, 2018 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Granola är riktigt gott, men många sorter som man köper i affären innehåller generöst med socker. Genom att rosta sin egen granola så får man koll på vad den innehåller. Den här varianten är glutenfri, fri från raffinerat socker och dessutom lättrostad på en lägre temperatur för att bevara mer näring.

Recept för hälsosam granola

Granola kan göras i oändligt många smakkombinationer. Du kan själv välja vilka gryn, nötter, frön och torkade bär och frukter som du använder och mixa efter tycke och smak. Du kan helt enkelt ta det du har hemma och använda det du tycker är gott, men tänk på mängden torra ingredienser till våta för det gör skillnad på konsistensen. Här följer ett recept på en riktigt god hemmagjord granola.

Detta behöver du:

Gör så här:

  1. Börja med att sätta ugnen på 100 grader.
  2. Blanda ihop alla torra ingredienser i en skål förutom den torkade frukten och bären; nyponpulver, dadlar och gojibär.
  3. Ta en ny skål och blanda ihop alla våta ingredienser; kokosolja, tahini, fibersirap och vatten.
  4. Slå över vätskan över de torra ingredienserna och rör med en sked så att allt blandar sig väl.
  5. Bred ut blandningen på en plåt klädd med bakplåtspapper och rosta i ugnen i 80-90 minuter tills granolan är krispig och fått en gyllene färg. Till den här mängden granola så kommer du att behöva två plåtar. Rör om ca var 20.e minut så att den rostas jämnt.
  6. Hacka dadlarna i lagom stora bitar.
  7. Låt granolan svalna och blanda till sist i nyponpulvret, de hackade dadlarna och gojibären.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Anja

    Ser riktigt gott ut! Gillar att den är lättrostad. Försöker göra all min mat på lägre temperaturer.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! Ja tillreda matten på lägre temperaturer gör skillnad för näringsvärdet.

  2. Eva

    Tack för tipset! Det ska jag definitivt prova att göra. Ser riktigt gott ut! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Varsågod och vad roligt att du blev inspirerad.

  3. Karina

    Ser riktigt gott ut! Fantastiskt fin blogg du har, ska definitivt börja följa dig 🙂

    Svara

Lämna ett svar till Karina Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close