D-vitaminbrist kan vara orsaken

by Mikaela Bjerring on 19 september, 2012 · 4 comments

in Blogg, Hjärnan - Minnet, Kost, Psykisk hälsa - välbefinnandet

Vikten av att få i sig tillräcklig med D-vitamin är något som varit mycket omtalat de senaste åren. D-vitaminbrist kan ligga bakom ett nedsatt immunsystem och vara orsaken bakom en lång rad olika sjukdomar.

D-vitamin betydelse för hälsan

Brist på D-vitamin är inget ovanligt

Vi är konstruerade att tillgodogöra oss D-vitamin via solen, men på vår nordliga breddgrad är det inte så lång period om året vi har möjlighet att fylla på våra förråd genom solen. Även om vi ser till att få mycket solljus under sommaren så sinar dessa depåer väldigt snabbt. Vi riskerar därför att få alltför låga D-vitaminnivåer under vårt solfattiga vinterhalvår. Många experter hävdar att vi även borde se till att få i oss optimala doser av D-vitamin via kosten året om eftersom det har så stor inverkan på vår hälsa (1) (2).

D-vitamin behövs bland annat för:

  • D-vitamin bidrar till normalt upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor.
  • D-vitamin bidrar till normala kalciumnivåer i blodet.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normal benstomme.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normal muskelfunktion.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normala tänder.
  • D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • D-vitamin har en roll i celldelningsprocessen.

D-vitamin behövs för normalt immunförsvar

D-vitaminet har många funktioner i kroppen men tre centrala funktioner som man kan understryka är reglering av immunsystemet, reglering av cellväxten och reglering av hormonbalansen (3). Genom forskning har man kommit fram till att immunförsvaret inte kan aktiveras utan D-vitamin. Hos personer med låga nivåer av D-vitamin har man sett en mycket större förekomst av både autoimmuna sjukdomar och virusinfektioner som förkylningar och influensa (4).

D-vitamin har betydelse för hormonbalansen

D-vitamin som egentligen inte är en vitamin utan en steoridhormon spelar en betydande roll i regleringen av olika hormoner. D-vitamin bidrar därmed till att säkra balansen mellan våra hormoner, vilket gör att brist kan ställa till med mycket problem i kroppen. Många studier pekar även på att D-vitamin kan ha betydelse för om vi överhuvudtaget kan få barn (5).

D-vitamin påverkar hjärnfunktionen

D-vitaminet har stor inverkan på våra hjärnfunktioner. Vitaminet stimulerar växten av nervceller och bildningen av neurotransmittorer, vilket kan förklara sambandet mellan D-vitaminbrist och olika psykologiska obalanser och störningar. D-vitamin bidrar även till vårt välbefinnande och brist kan bland annat leda till trötthet, nedstämdhet och depression.

Forskning (5) har också visat ett tydligt samband mellan D-vitaminbrist och försämrad inlärningsförmåga, vilket kan vara ett tidigt tecken på demens. Genom studier har man sett att ju lägre nivåer av D-vitamin försökspersonerna hade, desto sämre resultat fick de i mentala tester. De personer med högst D-vitaminnivå fick dubbelt så bra resultat i jämförelse med de personer som hade de lägsta nivåerna av D-vitamin (5).

Det känns även viktigt att understryka att eftersom D-vitaminet påverkar effekten av hundratals gener i kroppens celler har tillräckliga depåer en enorm betydelse för vår hälsa.

Att få i sig tillräckligt med D-vitamin

Från maten får vi generellt väldigt lite D-vitamin eftersom det inte är så många livsmedel som är rika på vitaminet. Vi hittar främst D-vitamin i fet fisk, kantareller och berikade mejeriprodukter.

Kosttillskott av D-vitamin

  • D3-vitamin 25 ug 1000 IE (från ullfett)
  • D3-vitamin 75 µg, 3000 IE (från ullfett)
  • D2-vitamin vegan (från svamp)
  • D3-vitamin vegan 75 µg, 3000 IE (från lav)
  • D & K  (kombination av vitaminerna D3 och K2)
  • D3-vitamin flytande tillskott
  • D3-vitamin tuggtabletter för barn och vuxna
  • D3-vitamin droppar för barn

Återförsäljare av samtliga kosttillskott hittar du här

Relaterade inlägg:

 

 

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Holick MF, ” high prevalance of vitamin D inadequacy and implications for health, ” Mayo Clin proc.,2006;81 (3): 353-73

(2) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5 Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3 (sidor: 222-229)

(3) http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar

(4) http://illvet.se/anders-enevold-christensen/reglering-av-immunforsvaret

(5) http://illvet.se/anders-enevold-christensen/reglering-av-hormoner

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Ola strand september 23, 2012 kl. 21:23

D-vitamin får än att känna sig sommarpigg året om 🙂

Svara

2 Mia september 23, 2012 kl. 21:26

D-vitamin får verkligen immunsystemet på topp och ger en mer energi! Hela familjen tar tillskott och oj vilken positiv skillnad!

Svara

3 kalle P september 23, 2012 kl. 21:43

Jag tänkte prova D-vitamin mot vintertrötthet, har hört att det ska hjälpa!

Svara

4 Ulla september 27, 2012 kl. 21:08

Dubbel dos D-vitamin i alla månader med ”r” håller hela kroppen i schack till solen kommer igen 🙂 har funkat på mig i många år……mys i höstmörkret 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: