Havre som livsmedel och proteinkälla

by Mikaela Bjerring on 31 januari, 2017 · 0 comments

in Blogg, GI - Glykemiskt index, Glutenfri kost, Hälsa, Hjärt- och kärlhälsa, Kost, Livsmedel, Vegansk kost, Vegetarisk kost


Havre har mer än något annat sädesslag kommit att stå för hälsa och sundhet. Ett livsmedel som man ofta glömmer bort när det kommer till vilken fantastisk råvara det faktiskt är. Sanningen är att havre är en riktigt supermat som vi med fördel kan inkludera i vår kost.

Hälsosamma fördelar av havre och havreprotein

Havre som livsmedel

Havre härstammar troligen från den sydeuropeiska vildarten storhavre, Avena sterilis. Den första odlingen har man kunnat spåra tillbaka så långt som 2000 år till medelhavsområdet. Sedan 1700-talet har man odlat havre (Avena sativa) i Norden. Vårt nordiska klimat är perfekt för att odla havre, vilket gör att svenskt havre håller en mycket hög kvalité. Att äta mer vegetabilier är även bra ur miljösynpunkt eftersom det går åt mindre energi vid odling av dessa än vid produktion av animaliska livsmedel. Att vi inte heller behöver importera havre gör det till ett klimatsmart val.

Näringsvärde av havre

Havre innehåller protein, långsamma kolhydrater, bra fetter, den bioaktiva föreningen avenanthramide och växtkemikalier, så kallade lignaner. För övrigt är det rikt på järn, magnesium, zink, antioxidanter, B-vitaminer, K-vitamin och E-vitamin. Havre innehåller även en betydande mängd av aminosyran tryptofan som är nödvändig vid kroppens tillverkning av melatonin och serotonin som har betydelse för sömn, avslappning och vårt välbefinnande. Inte minst är havre mycket fiberrikt och innehåller betaglukan, vilket är lösliga fibrer som har en gynnsam effekt på hälsan. Från havre gör man bland annat havregryn, havremjöl, havrekli och havreprotein i form av proteinpulver.

Fördelar med havreprotein

Havreprotein har mycket som tala för sig när det gäller att öka proteinintaget, minska kolhydratintaget och för att få i sig bra näring och fibrer. När man tillverkar havreprotein så reducerar man mängden kolhydrater och proteinhalten blir då runt 55 %. Det låter kanske inte som en väldigt hög proteinmängd jämfört med andra proteinpulver och proteinkällor, men havreprotein ger mer än enbart protein. Havreoljan, vitaminerna, mineralerna, växtkemiklaierna och framför allt betaglukaner ger stora hälsofördelar. Sen kan det även vara bra att variera sina proteinkällor precis som det är bra att variera sin övriga kost. Så havreprotein tycker jag absolut kan vara en av de proteinkällor man inkluderar i sin kost oavsett om man är vegan/vegetarian eller allätare.

Betaglukaner i havre

Havre innehåller som sagt betaglukan, vilket är lösliga gelbildande fibrer som bidrar till många positiva hälsoeffekter. Betaglukaner har förmågan att sänka höga kolesterolvärden och då bidra till hälsosamma nivåer av kolesterol i blodet (1). När betaglukanerna passerar tarmen tar de med sig gallsalter som förs ut med avföringen. Levern måste då bilda nya gallsalter. Eftersom kolesterol är en byggsten i gallsalterna använder kroppen kolesterol från blodet, vilket gör att kolesterolnivåerna i blodet då minskar. På så sätt bidrar betaglukaner till att stödja hjärthälsan (2). Betaglukaner bidrar även till en minskad blodsockerökning efter måltid och hjälper till att stabilisera blodsockernivån (3). När de vattenlösliga fibrerna bildar en geleaktig konsistens i tarmen blir näringsupptaget i tunntarmen långsammare, vilket förhindrar en snabb höjning av blodsockret. Fibrerna gör även att man håller sig mätt mycket längre.

Rent havre klassas som glutenfritt

Havre skiljer sig mycket från andra spannmål och har dessutom mycket låg glutenhalt med under 100 ppm gluten. Den gluten som finns i havre skiljer sig även från den gluten som finns i vete, korn och råg. Havre innehåller nämligen inte den potentiellt skadliga formen av gluten som man kan reagera mot och som skadar tarmen eftersom den inte innehåller glykoproteinet a-gliadin. Ren havre klassas därför som ett glutenfritt livsmedel.

Skillnaden mellan certifierat glutenfritt havre och annat havre är sättet det behandlas på under själva produktionen. Certifierat glutenfritt havre hanteras inte i samma miljö som gluteninnehållande spannmål, eftersom det då finns risk att gluten från andra spannmål blandas med havren.

Att använda och välja havreprotein

Med havreprotein kan du enkelt proteinberika din kost. Gör en snabb proteinshake eller smoothie eller använd i matlagning eller bakning. Du kan även använda lika delar havreprotein och havregryn för att göra gröt. Välj ett havreprotein som är utan sötning och tillsatser som Wellaware’s havreprotein som dessutom ekologiskt och tillverkat av svenskt havre.

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Betaglukaner bidrar till normala kolesterolvärden enligt studie: Whitehead A, Beck EJ, Tosh S, Wolever TM. Cholesterol-lowering effects of oat β-glucan: a meta-analysis of randomized controlled trials. Am J Clin Nutr. 2014 Dec;100(6):1413-21. doi: 10.3945/ajcn.114.086108. Epub 2014 Oct 15.

(2) Betaglukaner bidrar stödjer hjärthälsan: Ripsin et al (1992). ”Oat products and lipid lowering”. JAMA 267 (24): sid. 3317.

(3) Betaglukaner bidrar till minskad blodsockerökning efter måltid: Battilana et al (2001). ”Mechanism of action”. Eur J of Clin Nutr 55 (327).


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: