Stresshantering med l-theanin från grönt te

by Mikaela Bjerring on 22 augusti, 2015 · 1 comment

in Blogg, Hälsa, Hälsokost – Kosttillskott, Kost, Psykisk hälsa - välbefinnandet, Sömn - Insomnia, Stress, Trötthet - Energibrist

Under årtusenden har man avnjutit grönt te för den goda smakens skull och för dess förmåga att främja välbefinnandet. Det finns även en mängd studier som visar att grönt te kan bidra till att minska den psykiska och fysiska stressen.

l-teanine och grönt te extrakt vid stress

L-theanin i grönt te

Japan är den största producenten av grönt te, där det är flitigt konsumerat av befolkningen i olika former. Studier som gjorts i Japan indikerar att personer som dagligen konsumerar grönt te och livsmedel som innehåller grönt te-extrakt sällan insjuknar i kroniska sjukdomar. Hälsomyndigheterna i Japan har godkänt närmare 2000 användningsområden för theanin och grönt te utan begränsningar. Inga biverkningar har påkommits och idag finns det mängder med functional food-produkter som innehåller grönt te.

Över åren har det publicerats mer än 2 400 vetenskapliga artiklar om aminosyra l-teanin i grönt te och dess hälsofrämjande egenskaper. Man har sett att grönt te-extrakt kan bidra till hälsan genom att stödja kroppsprocesser vid en rad sjukdomstillstånd och effektivt minska stress och förbättra sömnkvalitén. Theanin gör att alfavågorna i hjärnan ökar vilket får oss att känna oss avslappnande. Ju mer alfavågor man har, desto mer rofylld, lugn och avslappnad blir man, samtidigt som man känner sig alert och fokuserad.

Studie: L-theanin stödjer kroppen vid stress

För att ge ett exempel på en studie så utfördes en klinisk undersökning vid Nagoya universitet i Japan, med syftet att se hur l-theanin kunde påverka psykiska och fysiska tillstånd vid stress. Man lät deltagarna göra matematiska uppgifter under tidspress enligt en väl utarbetad metod som man vet ökar stressnivån. Personerna som genomgick i studien fick göra 4 olika tester. Vid ett test fick de l-theanin i början av testet, i det andra fick de l-theanin under testet, i det tredje fick de placebo och i det fjärde fick de ingenting. Man mätte IgA i saliv och puls, samt att deltagande även fick göra en egen bedömning om hur stressade de hade känt sig.

Studien visade att intag av l-theanin markant minskar de stressrelaterade effekterna vid kortvarig stress så som ökad puls och stimulering av immunförsvaret. De som fick theanin hade signifikant lägre puls under testet än de som fick placebo och upplevde sig också mindre stressade. Resultaten indikerar att theanin påverkar det sympatiska nervsystemet och på så sätt motverkar stressreaktioner.

I tebladen finns l-theanin i låga koncentrationer (mindre än 2 %), vilket innebär att den effektiva dosen är svår att komma upp i enbart genom att dricka grönt te. För bästa effekt bör det därför intas i mer koncentrerad form så som grönt te-extrakt eller l-theanin i form av kosttillskott.

Exempel på kosttillskott med l-theanin och grönt te-extrakt

Solgar grönt te-extrakt innehåller en högkoncentrerad form av grönt te, med hela 400 mg per kapsel. Ett tillskott som är populärt bland personer som vill öka känslan av välbefinnande, lugn och fokus. Grönt te-extrakt är även känt för att i kombination med en hälsosam kost och motion medverka till viktkontroll genom ökad fettförbränning.

CoolDown är ett kosttillskott som innehåller l-theanin som kommer från extrakt av grönt te, samt  B-vitaminerna B1, B3 och B5. Vitamin B1 bidrar till normal psykologisk funktion, vitamin B3 bidrar till nervsystemets normala funktion och vitamin B5 bidrar till att motverka trötthet och utmattning.

ProCalmin är goda tuggtabletter som innehåller naturligt extrakt från grönt te, flera B-vitaminer, C-vitamin och magnesium. B-vitaminer har många egenskaper som bidra till stresshantering, C-vitamin bidrar till ett normalt immunsystem och magnesium bidrar till musklernas förmåga att slappna av.

Fler produkter med grönt te-extrakt hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Yoto, A., Motoki, M., Murao, S., & Yokogoshi, H. (2012). Effects of L-theanine or caffeine intake on changes in blood pressure under physical and psychological stresses. Journal of Physiological Anthropology, 31, 28.

Juneja, L. R., Chu, D. C., Okubo, T., Nagato, Y., & Yokogoshi, H. (1999). L-theanine—a unique amino acid of green tea and its relaxation effect in humans. Trends in Food Science & Technology, 10(6), 199-204.

Kimura, K., Ozeki, M., Juneja, L.R. & Ohira, H. (2007) L-theanine reduces psychological and physiological stress responses. Biological Psychology, 74, 39-45.

Journal of Functional Foods Published online ahead of print, doi: 10.1016/j.jff.2011.03.009 “Effects of L-theanine on attention and reaction time response” Authors: A. Higashiyama, H.H. Htay, M. Ozeki, L.R. Juneja, M.P. Kapoor


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Emma augusti 28, 2015 kl. 10:35

Tack för tipset! 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: