Stresshantering med L-Theanin från grönt te

by Mikaela Bjerring on 22 augusti, 2015 · 1 comment

in Blogg, Hälsa, Hälsokost – Kosttillskott, Kost, Psykisk hälsa - välbefinnandet, Sömn - Insomnia, Stress, Trötthet - Energibrist

Under årtusenden har man druckit grönt te för dess goda smak. Det är även väl dokumenterat att aminosyran L-Theanin i grönt te står bakom en rad hälsofrämjande egenskaper som att t.ex stödja kroppen vid stress.

L-Theanin i grönt te kan hjälpa vid stress

Grönt te och L-Theanin är väl studerat

Under senare år har grönt te studerats ingående. Det har publicerats mer än 2 400 vetenskapliga artiklar om aminosyra L-Theanin i grönt te och dess hälsofrämjande egenskaper. Forskning har visat att grönt te t.ex. förebygger en rad sjukdomar och ett flertal degenerativa sjukdomar, som ofta beror på näringsintag, livsstil och ålder. Att L-Theanin effektivt kan minska stress, förbättra sömnkvalitén och främja avslappning är idag välkänt och en mängd studier stödjer dess effektivitet.

Japan är den största producenten av grönt te, där befolkningen flitigt konsumerar grönt te i olika former. Studier som gjorts indikerar att en daglig konsumtion av grönt te och livsmedel som innehåller grönt te extrakt sällan insjuknar i kroniska sjukdomar. Hälsomyndigheterna i Japan har godkänt närmare 2000 användningsområden för Theanin utan begränsningar. Inga biverkningar har hittats av Theanin och idag finns mängder med functional food-produkter i Japan som just innehåller grönt te.

Theanin gör att alfavågorna i hjärnan ökar. Det rör sig om de hjärnvågor som möjliggör att vi kan känna avslappning. Ju mer alfavågor man har, desto mer avslappnad, rofylld och lugn blir man, samtidigt som man blir fokuserad och alert.

L-Theanin stödjer kroppen vid stress

För att ge ett exempel på en studie så utfördes en klinisk undersökning vid Nagoya universitet i Japan, med syftet att se om L-Theanin kunde påverka psykiska och fysiska tillstånd under stress.

Man lät deltagarna göra en matematisk uppgift under tidspress enligt en väl utarbetad metod som man vet ökar stressnivån. 12 personer genomgick i studien som fick göra 4 olika tester. I ett test fick de L-Theanin i början av testet, i det andra fick de L-Theanin under testet, i det tredje fick de placebo och i det fjärde fick de ingenting. Man mätte IgA i saliv och puls samt att deltagande även själva fick göra en bedömning om hur stressade de kände sig.

Studien visade att intag av L-Theanin markant minskar de stressrelaterade effekterna vid kortvarig stress såsom ökad puls och stimulering av immunförsvaret. De som fick Theanin hade signifikant lägre puls under testet än de som fick placebo och upplevde sig också mindre stressade. Resultaten indikerar att Theanin påverkar det sympatiska nervsystemet och på så sätt motverkar stressreaktioner.

I tebladen finns l-theanin i låga koncentrationer (mindre än 2 %), vilket innebär att den effektiva dosen (100 – 200 mg / dag) är svårt att komma upp i enbart genom att dricka grönt te. För bästa effekt måste det därför intas i mer koncentrerad form så som grönt te extrakt eller l-theanin i form av kosttillskott.

Certapax – kosttillskott med l-theanin

Certapax är ett kosttillskott som är framtaget speciellt för att dämpa stress. En kapsel Certapax innehåller 100 mg L-Theanin samt magnesium, kalcium och vitaminerna: B1, B3, B6, B9, B12, C och E som stödjer kroppens immunsystem. Effekten av Certapax kan uppnås redan efter 30 minuter genom att ge välmående, lugn och harmoni. Kosttillskottet går utmärkt att inta dagligen, eller vid behov. Produkten kan du läsa om och köpa på certapax.se.

Cetapax- kosttillskott vid stress

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Yoto, A., Motoki, M., Murao, S., & Yokogoshi, H. (2012). Effects of L-theanine or caffeine intake on changes in blood pressure under physical and psychological stresses. Journal of Physiological Anthropology, 31, 28.

Juneja, L. R., Chu, D. C., Okubo, T., Nagato, Y., & Yokogoshi, H. (1999). L-theanine—a unique amino acid of green tea and its relaxation effect in humans. Trends in Food Science & Technology, 10(6), 199-204.

Kimura, K., Ozeki, M., Juneja, L.R. & Ohira, H. (2007) L-theanine reduces psychological and physiological stress responses. Biological Psychology, 74, 39-45.

Journal of Functional Foods Published online ahead of print, doi: 10.1016/j.jff.2011.03.009 “Effects of L-theanine on attention and reaction time response” Authors: A. Higashiyama, H.H. Htay, M. Ozeki, L.R. Juneja, M.P. Kapoor


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Emma augusti 28, 2015 kl. 10:35

Tack för tipset! 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: