Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

De unika egenskaperna av pumpakärnolja

av | mar 3, 2016 | Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 7 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Det kulinariska värdet av pumpakärnolja går tillbaka hundratals år. Den är högt uppskattad för sin nötiga och goda smak och bjuder på en smakupplevelse utöver det vanliga. Dessutom har pumpakärnolja ett generöst och intressant näringsinnehåll.

De unika egenskaperna av pumpakärnolja

Pumpakärnoljans näringsinnehåll

Pumpa (Cucurbita pepo L.) är en ettårig krypande växt som är nära besläktad med gurka. Den utvecklar först stora, gula blommor och därefter frukter som kan väga över 10 kg. När frukten mognar utvecklas fröna/kärnorna. Pumpakärnorna innehåller cirka 30–50 procent olja. För att pressa 1 liter pumpakärnolja behöver man ungefär 2,5 kilo pumpakärnor.

Pumpakärnolja är rikt på omättade fettsyror, aminosyran tryptofan och antioxidanter. Den innehåller generöst med E-vitamin och en viss mängd folat, B1, B2 och B3. Bland mineralerna hittar man en betydande mängd magnesium, järn, fosfor, zink och kalium. Pumpakärnolja innehåller även cirka 2 % fytosteroler (1).

Fördelning av fettsyror i pumpakärnolja:

  • Mättade fettsyror: 9 procent
  • Enkelomättade fettsyror: 34 procent oljesyra
  • Fleromättade fettsyror: 57 procent, varav 42 procent linolsyra och 15 procent linolensyra

Tryptofan är en essentiell aminosyra, vilket betyder att vi behöver få i oss den via kosten eftersom kroppen inte själv kan producera den. Det är en aminosyra som ingår i protein. Den har också en betydelse för vår sinnesstämning och vårt välbefinnande eftersom den är involverad i produktionen av serotonin. Mer om serotonin kan du läsa i inlägget ”Så höjer du ditt serotonin naturligt

E-vitamin är ett fettlösligt vitamin som även räknas som en antioxidant. I kroppen bidrar E-vitamin till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Vitaminet har även betydelse för de röda blodkropparnas stabilitet och syreförsörjning.

Fytosteroler är kemiska föreningar som finns i växter som på många sätt påminner om vårt kolesterol. I växter bidrar fytosteroler till cellmembranets struktur, precis som kolesterol gör hos människor. Inom forskning har man intresserat sig för hur fytosteroler potentiellt kan minska det dåliga LDL-kolesterolet hos personer med förhöjda nivåer (2).

Zink är ett mineral och en antioxidant som är involverat i många viktiga kroppsfunktioner. Inte minst bidrar zink till immunsystemets normala funktion och att skydda cellerna mot oxidativ stress. Mineralet bidrar även till att bibehålla normala testosteronnivåer i blodet, samt normal fertilitet och reproduktion. Zink har även betydelse för prostatafunktion hos män, eftersom prostatan innehåller höga nivåer av zink.

Kallpressad pumpakärnolja i hudvård

Kallpressad pumpakärnolja är en halvfet olja som är populär inom hudvård. Den är mjukgörande, näringsrik och kan användas både på kropp och ansikte. Framför allt är oljan högt uppskattad för torr, mogen och skadad hud (3).

Kallpressad pumpakärnolja i matlagning

Kallpressad pumpakärnolja har en nötig smak och doft. Den är populär som matolja i främst sydeuropeiska länder. Oljan är värmekänslig så den ska inte utsättas för upphettning. Tillsätt i salladsdressingar och i kalla såser eller ringla över rostade grönsaker, kött eller fisk. Oljan har en riktigt god smak och bjuder på en verklig smakupplevelse.

 

Återförsäljare av kallpressad pumpakärnolja hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Mat är bästa medicinen. Sida: 265, 266, 332. Författare Jean Carper, ISBN 91-37-10630-9

(2) Dietary phytosterols as cholesterol-lowering agents in humans. 1997 Mar;75(3):217-27. doi: 10.1139/cjpp-75-3-217. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9164705/

(3) Guldet från växterna, Finn Andersen, Artaromaförlaget 2004, sidor: 82-83 , ISBN: 91-974063-7-6

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

7 Kommentarer

  1. Karl

    Riktigt god smak på pumpakärnolja. Favorit att använda på sallad och andra grönsaker.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är det en fantastiskt god olja!

  2. Emmy O

    Älskar ju pumpa och pumpafrön, så pumpakärnolja låter ju som en vinnare. Har inte sett pumpkärnolja och visste inte att det fanns. Ska definitivt prova.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Kan starkt rekommendera den. Ljuvlig som salladsdressing.

  3. Kerstin

    Pumpakärnolja låter som en god olja. Den ska jag prova.

    Svara
  4. Alan Jones

    Försöka pumpakärnolje, grillade pumpakärn och vaniljglass. The ice cream dish ever

    Svara

Lämna ett svar till Kerstin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close