Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Att göra egna bars är hur enkelt som helst och hur gott som helst. Dessutom kan du variera innehållet efter tycke och smak. Här har jag gjort riktigt goda hasselnöt och chokladbars som är laktosfria, glutenfria och utan vitt socker.

Hasselnöt och chokladbars

Fördelen med att göra egna bars är att du vet vad dom innehåller och du slipper onödiga tillsatser. Dessutom är det väldigt enkelt att göra. I det här receptet har jag använt mig av fibersirap för sötning som skiljer sig mycket från annan sirap. Den innehåller en låg andel sockerarter och är rik på prebiotiska fiber som gör gott för magen. Den har dessutom en god smak som påminner om vanlig sirap. Receptet nedan är för 1 st bar, så multiplicera ingredienserna beroende på hur många bars du vill göra.

 

Ingredienser (1 st bar):

Så här gör du:

  1. Blanda ihop hasselnötsmjöl, dom hackade hasselnötterna, raw kakao och vaniljpulver i en skål.
  2. Mät upp fibersirapen i en kastrull. Värm upp den tills den börjar bubbla och ta sedan bort kastrullen från värmen. Tillsätt övriga ingredienser och rör om tills du fått en deg som håller ihop bra. Du kommer att behöva använda händerna mot slutet. 
  3. Forma bars av degen och lägg dom i en form eller på en tallrik klädd med bakplåtspapper.
  4. Ställ in dina bars i kylen så dom får stelna och förvara dom i kylen tills dom ska serveras.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Lena B.

    Oj så gott det ser ut!

    Svara
  2. Krestine

    Tack för receptet, ska jag prova att göra. Ser ju riktigt gott ut. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Det tycker jag att du ska göra. Gott och enkelt.

Lämna ett svar till Krestine Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close