Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Nyttigare brownies (vegan & glutenfria)

av | apr 21, 2021 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Denna nyttigare variant av brownies har allt som en brownie ska ha – den härliga intensiva chokladsmaken och den mjuka lite kladdiga konsistensen. Dessutom går kakan snabbt och smidigt att blanda ihop.

Nyttigare brownies (vegan & glutenfria)

Dessa brownies är fria från gluten, mjölk, ägg och raffinerat socker, men det är absolut ingen kompromiss på smak. Faktum är att de är riktigt goda. För att göra dom glutenfria är mandelmjöl istället vanligt mjöl räddningen i många glutenfria recept och även i detta fall. Smör och vanlig mörk choklad har byts ut mot kokosolja och mjölkfri mörk choklad. Sötman kommer från dadlar och för att göra dom äggfria så har jag använt aquafaba (kikärtsspad).

Kikärtsspad som äggersättning

Kikärtsspad som även kallas aquafaba är den vätska som kikärtorna ligger i när du köper färdiga att äta på tetra pak, eller det spad som blir när man kokar kikärtor. Om man vispar kikärtsspad hårt blir det ett fluff som kan liknas till vispad äggvita. Det kan därför vara ett mycket bra veganskt alternativ till ägg i väldigt många recept. Cirka 3 msk kikärtsspad ersätter 1 ägg.

Ingredienser:

Gör så här:

  1. Förvärm ugnen till 180 °C och klä en ugnsfast form med bakplåtspapper. En form med storlek 20×20 cm är perfekt för denna mängd smet.
  2. Mixa dadlar, raw kakao, mandelmjöl och havssalt tills dadlarna har blivit helt finfördelade.
  3. Smält kokosoljan och 125 gram mörk choklad i ett vattenbad och ställ åt sidan så länge. Hacka 75 gram mörk choklad till mindre bitar och ställ även den åt sidan.
  4. Ta en ny skål och vispa upp kikärsspadet till ett fast fluff som liknar hård vispad äggvita.
  5. Vänd ner den smälta chokladen/kokosoljan i fluffet tills allt blandats väl. Tillsätt de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner i smeten med hjälp av en slickepott tills du fått en klumpfri smet.
  6. Blanda ner 2/3 av den hackade mörka chokladen och häll över smeten i den ugnsfasta formen i ett jämnt lager. Strö till sist över resten av den hackade chokladen.
  7. Grädda kakan i mitten av ugnen i ungefär 20 minuter.
  8. Låt kakan svalna innan nu skär upp den.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Lisette

    Ser ljuvligt gott ut! 🙂

    Svara
  2. Mia

    Men mums så gott! Tack för receptet!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så roligt att du uppskattar det. 🙂

  3. Tina W

    Det måste jag göra. Ser så gott ut!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så roligt att du vill göra receptet! 🙂

Lämna ett svar till Mia Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close