Hälsofördelar av vattenmelon du säkert inte visste

by Mikaela Bjerring on 15 juni, 2017 · 0 comments

in Blogg, Hälsa, Kost, Vegansk kost

Vattenmelon är inte bara fantastiskt gott, den kan även bidra till hälsan på många sätt. Minskad träningsvärk, sänkt blodtryck och ökad prestationen är bara några exempel på hälsofördelar som man sett genom forskning. Dessutom så kan sex skivor vattenmelon ge samma effekt som en viagra. Det finns alltså många anledningar till att äta lite mer av den fantastiska frukten.

Vad innehåller vattenmelon - vattenmelon nyttigt

Vattenmelon är både en frukt och en grönsak

Vattenmelon (Citrullus lanatus) är en art i familjen gurkväxter och ingår i samma familj som gurka, squash och pumpa. Den räknas både som en grönsak och en frukt (den är söt, producerar frön och skalet är ätbart).

Näringsinnehållet av vattenmelon

Vattenmeloner är fulla av viktiga näringsämnen och antioxidanter, inklusive vitamin B6, tiamin, folsyra, magnesium, fosfor, zink, pantotensyra, riboflavin, niacin, kalium, koppar, mangan, selen, kolin, betain, lykopen och citrullin. Det är speciellt dom två sistnämnda ämnena som väckt intresse för frukten inom forskning. Lykopen är en kraftfull karotenoid, en antioxidant som ger frukt och grönsaker en rosa eller röd färg. Lykopen förknippas ofta med tomater, men vattenmelon innehåller faktiskt en högre koncentration. Även om vattenmelonköttet är rikt på citrullin så innehåller skalet ännu mer. Dessutom innehåller skalet klorofyll som är bloduppbyggande (1).

Vattenmelon kan minska träningsvärk enligt studie

Vill du motverka den värsta träningsvärken så kan ett glas vattenmelonvatten innan träningspasset bli din räddning. Detta beror på det rika innehållet av L-citrullin, en aminosyra som kan skydda mot muskelsmärta. Till exempel så visade en studie (2) att de personer som drack vattenmelonvatten före sin träning hade mindre träningsvärk 24 timmar senare jämfört med dom som drack placebo.

Vattenmelon kan bidra till sänkt blodtryck enligt studie

Forskning visar att vattenmelon kan sänka blodtrycket och minska risken för hjärtproblem. I en studie (3) som utfördes 2014 fick överviktiga vuxna äta vattenmelon varje dag. Man såg att deras blodtryck sjönk signifikant. Det är det rika innehållet av citrullin som man har sett ligger bakom effekten. I kroppen hjälper citrullin till med att omvandla ammoniak till urea och citrullin kan även omvandlas till aminosyran arginin. I sin tur producerar arginin kväveoxid som gör att blodkärlen slappnar av och öppnar blodflödet, vilket i sin tur bidrar till normalt blodtryck.

Vattenmelon kan ersätta viagra enligt studie

Enligt en amerikansk studie (4) så är vattenmelonens mjukgörande effekt på blodkärlen så effektiv att sex skivor vattenmelon motsvarar en Viagra. Vattenmelon är inte bara bra för erektionen utan även för att höja sexlusten och bidra till prostatahälsan. Det är därför som vattenmelon ibland kallas för ”naturens viagra”. Samma effekt har setts med kosttillskott av citrullin och arginin.

Gör dig mätt

Den höga vattenhalten och den subtila smaken hos vattenmelon innebär att du kan äta en hel del på en gång. Samtidigt är det riktigt mättande. Kroppen suger upp fruktens energigivande vatten och omsätter det omedelbart. Det hjälper till att spola urinblåsan och njurarna rena, vilket hjälper kroppens utrensning. Vattenmelon har en hälsosamt vätskedrivande effekt som kan motverka vattenansamlingar (ödem) i kroppen.

Vattenmelon kan hjälpa till att återställa vätskebalansen

Vattenmelonvatten är en naturlig källa till elektrolyter som hjälper till att återställa vätskebalansen och återhämtningen efter träningen. En bra vätskeersättning samtidigt som det är gott och uppfriskande.

Högsäsongen för vattenmelon är mellan maj och september, så sommaren är en fantastisk tid att passa på att frossa i vattenmelon. Det finns även vattenmelonvatten att köpa färdigt som kan vara smidigt att ta med till stranden eller gymmet. What a melon är en dryck som är 100 % naturligt utan tillsatser. Innehåller endast vattenmelonvatten och en skvätt citron. Otroligt gott och uppfriskande.

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) J Chromatogr A. 2005 Jun 17;1078(1-2):196-200. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16007998

(2) Journal of Agricultural and Food Chemistry July 29, 2013 - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23862566

(3) Am J Hypertens. 2014 Jul;27(7):899-906. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24572702

(4) Urology. 2011 Jan;77(1):119-22. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21195829

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: