Lär dig andas rätt med andningstekniker

by Mikaela Bjerring on 25 september, 2016 · 0 comments

in Alternativ medicin, Andningen - Syre, Blogg, Hälsa, Meditation, Psykisk hälsa - välbefinnandet, Stress, Trötthet - Energibrist, Yoga

Hur är din andning? Är den effektiv, djup, avspänd och ljudlös? Rör sig både bröstkorgen och magen när du andas? Att andas rätt har stor betydelse för vår hälsa och vårt välbefinnande. Det hjälper oss att få mer energi, hantera stress, rätta till obalanser och spänningar. Vi behöver även tillräckligt med syre för att hjärnan och alla våra kroppsfunktioner ska fungera optimalt. Här följer tre exempel på andningsövningar som kan hjälpa dig andas mer effektivt så din kropp blir bättre syresatt.

Andningsövningar, att andas i fyrkant, avslappningsandning och växelandning

Andas i fyrkant

Att andas i fyrkant är en bra andningsövning för att få ner andningen i diafragman. Det är en effektiv andningsteknik för att lära sig andas bättre och mycket hjälpsam för att dämpa stress, oro och ångest.

  1. Förställ dig en fyrkant framför dig (Se bild ovan).
  2. Börja i den vänstra sidans nederkant.
  3. Låt blicken följa den vänstra sidan av fyrkanten nedifrån och upp samtidigt som du andas in långsamt genom näsan och räknar till tre.
  4. När du kommit upp till det övre vänstra hörnet låter du blicken följa linjen till det övre högra hörnet medan du håller andan och långsamt räknar till tre.
  5. När du kommit till det övre högre hörnet följer du blicken ner till det nedre högra hörnet medan du långsamt andas ut och räknar till tre.
  6. Till sist går du från det nedre högra hörnet till det nedre vänstra hörnet medan du håller andan och räknar till tre.
  7. Upprepa och fortsätt så en stund.

Yogisk andning – avslappnande andning

Denna andningsteknik kan du använda när som helst under dagen när du känner att du behöver hämta energi och känna lugn. Det är även en perfekt metod om du har svårt att somna på kvällen. Du kan utför den sittande eller liggande.

  1. Sätt dig bekvämt eller lägg dig på rygg.
  2. Placera en hand på bröstkorgen och en hand på magen.
  3. Se till att du är helt avslappnad. Slut ögonen och andas in genom näsan tills lungorna är helt fyllda och magen är helt utspänd.
  4. Håll andan ett i par sekunder innan du långsamt andas ut genom näsan till dess att lungorna är helt uttömda. Till sist drar du in magen och pressar ut den sista luften.
  5. Upprepa allt igen. Du kan successivt förlänga andningen, men det ska alltid kännas naturligt och bekvämt.

Växelandning (Nadi shodana)

I Nadi shodana andas du omväxlande genom höger och vänster näsborre. Det är en andningsteknik som anses vara en av de mest effektiva andningsövningarna. Den är lugnande och balanserande, syresätter hela kroppen, aktiverar matsmältningen och reducerar stress.

  1. Tryck lätt på sidan av höger näsborre så att den inte släpper in luft och andas in genom vänster näsborre.
  2. Håll andan under ett par sekunder.
  3. Tryck nu lätt på vänster sidan av näsborren så att ingen luft kommer in eller ut och andas ut genom höger näsborre.
  4. Upprepa på andra hållet så du håller för vänster näsborre och andas in genom höger.
  5. Håll andan i ett par sekunder.
  6. Håll för höger näsborre och andas långsamt ut genom vänster.
  7. Fortsätt att upprepa.

Genom dagliga andningsövningar så kommer även din totala andning successivt förbättras. Att lära sig andas bättre gör stor skillnad för energinivån, hälsan och välbefinnandet.

Relaterade inlägg:

Spara



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: