Stretching är viktigt för alla

by Mikaela Bjerring on 1 mars, 2016 · 2 comments

in Blogg, Böcker om hälsa, Hälsa, Träning - Övrigt, Träning - Sporter, Träningsredskap, Vardagsmotion

Stretching är viktigt för alla oavsett om du tränar eller inte. Varje dag utsätter vi vår kropp för en rad olika ställningar och rörelser som alla kanske inte är ergonomiskt riktiga. Detta kan kroppen ta stryk av i längden om den inte ”justeras”. Om du skaffa dig kunskapen om varför du bör stretcha och inkluderar det in din dagliga rutin, så kan du både bli starkare, förebygga skador och öka din prestation.

Stretching och stretchövningar.
För att ta ett exempel så har många av oss har stillasittande jobb. Vi kanske inte sitter med en bra hållning i en ergonomisk korrekt ställning. Detta ger ofta förkortade muskler på baksidan av låret. Axlarna skjuts framåt och uppåt som i sin tur göra att bröstmusklerna förkortas och musklerna i ryggen försvagas. Efter en tid så är risken stor att man får problem med värk, stelhet och förslitningsskador.

För att rätta till problemet med förkortade muskler så måste du motverka de negativa rörelser som du gör varje dag. Detta gör du genom att träna upp styrkan i de försvagade musklerna och stretcha de förkortade musklerna. Men hur och när man bör stretcha beror väldigt mycket på. Stretchar du fel så kan du göra mer skada än nytta.

Stora stretchboken skriven av Kristian Berg är en riktigt bra och heltäckande bok om stretching som du kan ha stor hjälp av. I boken finns det 40 kompletta övningar för hela din kropp med anatomiska illustrationer. Boken innehåller lättbegriplig information som gör att man kan förstå problemet och sedan lösa det. Vidare innehåller boken muskelfakta, teori, övningar och beskrivning av vanliga fel och vad man bör göra för att åtgärda problemet.

Du kan lätt göra stretching till en daglig rutin för att underhålla din kropp. Kanske kan det hjälpa den onda ryggen, den återkommande huvudvärken eller få din hållning att bli bättre! Eller vet du med dig att du slavar med din stretching efter träning? Oavsett så kan stretching göra dig smidigare, ge dig bättre hållning och hjälpa dig få bättre kontroll över din kropp.

Återförsäljare av Stora Stretchboken hittar du här

 

Relaterade inlägg:

Spara



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Emma mars 4, 2016 kl. 19:58

Så bra tips och bra inlägg. Jag tror definitivt att jag behöver stretcha.

Svara

2 Karina mars 10, 2016 kl. 13:42

Ska definitivt börja stretcha. Jag vet att min hållning inte är så bra och det visa sig att jag är stel och öm i både rygg och axlar.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: