Superfrukten Guarana

by Mikaela Bjerring on 18 januari, 2013 · 1 comment

in Blogg, Energi, Forskning - Studier, Hälsokost – Kosttillskott, Sjukdomar - Symtom, Superfoods, Vikt - Viktminskning

Guarana växer i Venezuela och norra Brasilien och kallas även ”det naturliga koffeinet”. Traditionellt har det använts av indianstammar som Tupi och Guaraní  som drack guarana innan jakten för extra energi. Från ursprungsinnevånarna i Sydamerika har guarana sedan spridit sig ut i världen. I både Syd- och Nordamerika är det naturligt med stimulerande växter, med koffein och ämnen nära besläktade med koffein, det är en del av både den traditionella och moderna kulturen. De vanligaste är yerba mate, yaupon och guarana som är besläktade med varandra.

Guarana

Guarana

Guarana är små frukter och dess frön är mycket rika på guaranin (koffein) som bidrar till ökad energi, koncentration och prestation (1). Tar du koncentrerad guarana känner du nästan omgående effekten. På grund av dess innehåll av koffein, teobromin och teofyllin är guarana ett bra alternativ att använda vid aktivitet så som studier, arbete eller fysisk träning (1). Den unika fruktens innehåll bidrar även till förbättrad fettförbränning och därmed viktminskning (6).

Historia
Enligt en myt som går tillbaka till Sateré-Maué-stammen, kommer guarana från historien om en gud som dödade ett älskat barn från en by. För att trösta byborna tog en mer välvillig gud då det dödade barnets vänstra öga och planterade i skogen, vilket gav upphov till olika sorter av den vilda guaranan. Sedan tog han barnets högra öga och planterade det i byn, vilket gav upphov till den odlade varianten av Guarana (2) (3)

Forskning om guarana
Eftersom guarana är rikt på koffein, är det intressant utifrån dess potentiella effekter på den kognitiva förmågan. I en studie ökade guarana kapaciteten för minneslagring och fysisk uthållighet jämfört med placebogrupper. (4)

I en pilotstudie gjord med människor 2007 (5) fastställdes beteendemässiga effekter vid fyra doser (37,5 mg, 75 mg, 150 mg och 300 mg) guaranaextrakt. Minne, uppmärksamhet och humör höjdes med de två lägre doserna och detta bekräftar tidigare resultat av kognitiv förbättring efter 75 mg guarana.

Forskning har även visat att konsumtion av guarana kan bidra till att minska metabolt syndrom, fetma och högt blodtryck. Studien publicerades i Fytoterapy research (6). Forskarna, från Universidade Federal de Santa Maria, Brasilien, fann att guaranaintag kan förknippas med olika metabola sjukdomar. I ett område med en äldre population vid Amazonafloden (regionen Maue kommun, Brasilien) produceras stora mängder guarana. Den epidemiologiska studien tyder på att en potentiellt skyddande effekt mot metabola sjukdomar vid ett dagligt intag av guarana. Tidigare undersökningar visar även att guarana positivt påverkar fettomsättningen, bidrar till viktminskning och ökar den basala energiförbrukningen. (6)

Här hittar du Guarana

KÄLLOR & REFERENSER



(1) EFSA / Publications - http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2054.htm Artikel EFSA / Publications - health claims related to caffeine : http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/2054.pdf

(2) http://sv.wikipedia.org/wiki/Guarana#Historia_och_kultur

(3) Hans T. Beck, "10 Caffeine, Alcohol, and Sweeteners," Cultural History of Plants, ed. Sir Ghillean Prance and Mark Nesbitt (New York: Routledge, 2004) 179.

(4) Espinola EB, Dias RF, Mattei R, Carlini EA (February 1997). "Pharmacological activity of Guarana (Paullinia cupana Mart.) in laboratory animals". J Ethnopharmacol 55 (3): 223–9. doi:10.1016/S0378-8741(96)01506-1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9080343?dopt=Abstract

(5) Haskell CF, Kennedy DO, Wesnes KA, Milne AL, Scholey AB (January 2007). "A double-blind, placebo-controlled, multi-dose evaluation of the acute behavioral effects of guaraná in humans". J. Psychopharmacol. (Oxford) 21 (1): 65–70. doi:10.1177/0269881106063815. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16533867?dopt=Abstract

(6) Source: Phytotherapy Research
Published online ahead of print, doi: 10.1002/ptr.3437
“Habitual Intake of Guaraná and Metabolic Morbidities: An Epidemiological Study of an Elderly Amazonian Population”
Authors: C. da Costa Krewer, E.E. Ribeiro, E.A.M. Ribeiro, R.N. Moresco, et al.

Bildkälla: Wikimedia commons / guarana

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Kikki Sandström Inspiratör & Coach januari 18, 2013 kl. 21:20

Intressant koffeinalternativ minsann!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: