Tillfällen du kan ha nytta av en vetekudde

by Mikaela Bjerring on 22 april, 2017 · 2 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Huskurer - Husmorstips, Inflammation, Muskler – Skelett – Leder, Träningsredskap

Det finns många tillfällen då en vetekudde är fantastisk att ha nära till hands. För att värma stela och värkande muskler och leder, eller för att kyla och använda vid inflammation, stukning och migrän. En egenvårdsprodukt som kan vara väldigt effektiv för snabb smärtlindring och skön avslappning.

Köpa vetekudde för kylterapi och värmeterapi som värmekudde

Värmeterapi och kylterapi med en vetekudde

Eftersom en vetekudde både kan värmas upp och kylas ner så finns det många tillfällen då den kan komma väl till pass. Dessutom så håller den värme och kyla väldigt bra. Vetekuddar finns även att hitta i olika storlekar och former anpassade för olika behandlingsområden och kroppsdelar.

Värmeterapi – När man tillför värme så ökar cirkulationen, vilket mjukar upp muskler och mjukdelar. Det kan vara en riktigt skön smärtlindring vid spänningar, värk och stelhet. Vetekudden är även fantastisk  för när du känner dig frusen eller för när du helt enkelt bara vill känna avslappning.

Kylterapi – Kyla är oftast bättre vid svullnad och inflammation. Kylan gör att blodkärlen drar ihop sig och blodgenomströmningen minskar, vilket gör att svullnaden går ner. Precis som värme blockerar kyla kroppens smärtreceptorer, vilket leder till smärtlindring och avslappning av muskulaturen. Man kyler ca 10-20 min åtgången, var eller varannan timme tills svullnaden gått ner.

En uppvärmd vetekudde kan används vid t.ex:

  • Stela muskler och leder
  • Värkande muskler och leder
  • Reumatisk värk
  • Mensvärk
  • För avslappning
  • När man är frusen
  • Träningsvärk
  • Sträckningar

För att värma din vetekudde: Tag av överdraget och lägg innerkudden i en ren ugnsform. Värm på max 100 grader C i 10-15 min.

En kyld vetekudde kan användas vid t.ex:

  • Migrän
  • Inflammationer
  • Svullnad
  • Blåmärken
  • Viss reumatisk värk
  • Stukning
  • Löparknä
  • tennisarmbåge/golfarmbåge
  • Feber
  • Solsveda

För att kyla vetekudden: Lägg din vetekudde i en plastpåse och stoppa in den i frysen i en timme eller mer. När vetekudden är kyld så tar du ut den ur plastpåsen och placerar den på området du vill kyla.

Återförsäljare av olika vetekuddar hittar du här

Relaterade inlägg:



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Eva maj 1, 2017 kl. 21:12

En räddning många gånger!

Svara

2 Mikaela Bjerring maj 1, 2017 kl. 21:28

Det är det verkligen Eva.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: