Vad man kan göra vid ålderssynthet

by Mikaela Bjerring on 30 juni, 2016 · 1 comment

in Blogg, Hälsa, Sjukdomar - Symtom, Syn - Ögon


Ålderssynthet är en del av det naturliga åldrandet. Det är något som förr eller senare drabbar alla. När man upplever att man börjar se sämre är det viktigt att man inte ignorerar problemet, utan att man vidtar de åtgärder som behövs.

Ålderssynthet

Om ålderssynthet (presbyopi)

Ålderssynthet (presbyopi), att börja se sämre är en del av det naturliga åldrandet. Det sker som en gradvis process som vanligtvis börjar i 40-45 års ålder. Man märker oftast av det genom att det börjar bli svårt att se på nära håll. Man måste hålla boken eller tidning längre och längre bort tills det går så långt att armarna inte längre räcker till. Ålderssynthet beror på att ögat inte längre kan ackommodera, d.v.s. att linsen blir stelare och kan inte anpassa sin form eller helt enkelt ställa in skärpan på olika avstånd. Beroende på om man redan sedan tidigare har något synfel t.ex. närsynthet eller översynthet, ter sig ålderssyntheten lite olika.

För den som är normalsynt innebär det att ögat inte längre kan fokusera på nära håll, men att man fortfarande kan se bra på långt håll. För den som är översynt märks det tydligare än för den som är närsynt eftersom det översynta ögat är mer beroende av närkorrektion mer det närsynta ögat.

När drabbas man av ålderssynthet?

Även om åldersyntheten generellt börjar visa sig runt 40-45 års ålder, så kan det även komma tidigare eller senare beroende på det biologiska åldrandet. Vissa åldras snabbare än andra beroende på livsstilsval. Vid t.ex dålig kost, stilla sittande livsstil, sjukdom och intag av mediciner kan åldrandet komma smygande tidigare. Eftersom ålderssynthet sker som en gradvis förändring så anstränger man sig ofta för att se och läsa, vilket i längden blir tröttsamt och som kan medföra huvudvärk och nackvärk som en följd av att man anstränger ögonen. Om man väl provar enkla plusglasögon och inser att det går smidigare och enklare att se och läsa, ja då är åldersynthet ett faktum. Använder du redan linser eller glasögon så kan värk i huvud och nacke vara ett tecken på att man använder fel styrka på glasögon eller linser.

Åtgärder att ta vid ålderssynthet

Om ålderssynthet inte korrigeras, kommer din syn sannolikt att gradvis försämras och allt mer inkräkta på din livskvalité. Det visuella funktionshindret kommer till slut utvecklas till ett problem och påverka din aktivitetsnivå och produktivitet i arbetet och i vardagen. Om du märker att din syn börjar försämras så ska du inte ignorera det, utan ta de åtgärder som behövs. Beroende på vad som passar dig bäst så kan du korrigera din syn med hjälp av glasögon eller linser.

Först och främst så bör du göra en synundersökning hos en optiker för att ta reda på exakt vad ditt synfel är. Efter det kan du bestämma om du känner att linser eller glasögon passar dig bäst. Om du är en fysisk aktiv person och utövar sporter eller andra aktiviteter, kan många gånger glasögon vara väldigt opraktiskt. Att välja kontaktlinser kan då vara ett bättre alternativ. Idag är det heller inte lika dyrt som för några år sedan och har du bara ett färskt synintyg så kan du enkelt sedan beställa på nätet, vilket gör det hela mycket enklare och billigare. Ett tips är att gå in på en jämförelsesajt som linser.com, där det enkelt går att söka och sortera fram specifika produkter och jämföra de olika nätbutikernas priser, köpvillkor, och leveranstider. På så sätt kan du spara dig själv mycket pengar. Dessutom hittar du även bra information kring olika synfel och t.ex. hur man ska tolka ett recept vilket kanske inte är så lätt att veta i början.

Att skjuta upp åldersprocessen och ålderssynthet

Det går som sagt inte att bota ålderssynthet eftersom det är en del av det naturliga åldrandet. Men om du sköter din kost, tar hand om dig själv och lever en sund livsstil så kan man skjuta upp åldersprocessen. Enligt kinesisk medicin kan man även till viss del skjuta upp debuten av ålderssynthet genom att dagligen göra ögongymnastik. Man på så sätt bli av med den falska närsyntheten, den som beror på att muskeln är trött på grund av ansträngning vilket gör att den inte kan slappna av.

Så gör du kinesisk ögongymnastik

  1. Placera fingrarna vid ögat, närmast näsroten. Dra fingrarna uppåt hela vägen upp mot ögonbrynen samtidigt som du pressar med ett behagligt tryck.
  2. Gör samma rörelse men massera nedåt runt ögat.
  3. Tryck fingertopparna mot tinningarna och massera i små cirkelrörelser.
  4. Pressa försiktigt pekfingrarna någon centimeter mot ögonvrårna.
  5. Titta rakt fram och dra en låtsas linje framför pupillen rakt ner under ögat. Massera på den punkten under ögat.
  6. Sätt alla fingrarna i hårfästet i nacken och massera med små cirkelrörelser.

80 % av alla intryck som vi tar till oss varje dag kommer från våra ögon. Man brukar säga att ögonen är själens spegel, vårt viktigaste sinnesorgan och hjärnans fönster ut mot världen. Med andra ord, mycket av vår livskvalitet är beroende av att vi kan se bra.

Spara

Spara



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Emelie juli 5, 2016 kl. 07:53

Jag har hört någonstans innan att ögongymnastik ska vara väldigt bra. Skadar i fall inte. 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: