Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Idag tänkte jag bjuda på ett riktigt gott recept på frö-nutella, där jag använt mig av hampafrön istället för hasselnötter. Ett hälsosammare och nötfritt alternativ med en rik och härlig smak av choklad och apelsin.

Hemmagjord frö-nutella

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Mixa hampafröna i en matberedare tills dom är finmalda. Det går snabbt eftersom hampafröna har en väldigt mjuk konsistens.
  2. Smält chokladen i ett vattenbad och rör om tills den är helt smält. Ta sedan av chokladen från värmen och blanda i kokosoljan.
  3. Tillsätt chokladen med kokosoljan till dom finmalda hampafröna och blanda i rivet apelsinskal, havssalt, vaniljpulver och lite av kokosmjölken. Mixa tills det går ihop till en slät kräm. Tillsätt mer kokosmjölk om den är för tjock. Smaka av och tillsätt sötning om det behövs. Hur mycket sötning du behöver och om du ens behöver det beror på vilken choklad du har använt och hur söt du föredrar din frö-Nutella.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Camilla

    Så gott det ser ut! Ska jag verkligen prova. 🙂 Tack för receptet.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Varsågod och trevligt att du uppskattar det!

  2. Anna J

    Mums så gott! Hampafrön är gott, kan tänka mig att det blir riktigt bra i en frö-nutella. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Hampafrö tycker jag passar utmärkt. Mild och god smak och mjuk konsistens. 🙂

Lämna ett svar till Camilla Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close