Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Nyttigare lakritskola (vegan)

av | nov 15, 2018 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 14 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com och Kitchentime.se – 

Den här lakritskolan blir ljuvligt god och är relativt enkel att göra. Fri från mjölkprodukter och vitt socker, med en härligt seg konsistens och rik lakritssmak. En perfekt liten sötsak när man är sugen på något gott och rena drömmen för alla lakritsälskare.

Nyttigare lakritskola (vegan)

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Mät upp kokosgrädde/havregrädde, fibersirap, kokossocker, kokosolja och vaniljpulver i en kastrull.
  2. Koka upp på medelhög värme under 5-10 minuter utan att röra om. Sänk sedan till medellåg värme. Det får inte vara för varmt, men det ska fortfarande bubbla på livligt. Rör om lite då och då, men inte för ofta eftersom det då finns risk för att den skär sig.
  3. Låt kolan sjuda i 30-40 minuter. Ju längre kolan kokar desto hårdare blir den. Det beror på att värmen stiger successivt och det är koktemperaturen som avgör hur hård kolan blir när den svalnar. Vid ca 125°C blir kolan mjuk. Vid 130°C blir kolan hård men lite seg i mitten. Det lättaste är alltså att använda en kökstermometer för att veta när den är klar. Om du inte har någon termometer så kan du göra kulprovet. Det innebär att du tar en liten klick av smeten i ett glas kallt vatten och ser om du kan forma den till en kula. När du kan göra det så är den klar. Låt smeten annars koka vidare tills den klarar testet.
  4. Precis i slutet rör du försiktigt ner lakritspulvret.
  5. Häll upp smeten i en form klädd med bakplåtspapper. Ca 20 x 20 cm är en bra storlek, eller lite större går bra.
  6. Ställ in formen i frysen i ca 30 minuter så att kolan sätter sig snabbt. Ta sedan ut den och ställ in den i kylskåpet under ett par timmar.
  7. Skär kolan i lagom stora bitar och förvara den i kylen.

 

Kort om fibersirap

Fibersirap skiljer sig mycket från annan sirap eftersom den innehåller hela 70 % prebiotiska fibrer som är bra för tarmen och endast  6 % sockerarter (mängden kan skilja sig något mellan olika produktmärken). Den är lika söt som sirap och är gjord av en växtfiber kallad isomalto-oligosackarid (IMO). Fibersirap är huvudingrediens i de populära Quest barsen och kan användas istället för annan sirap och sötning i desserter, bakning och matlagning när man vill dra ner på socker och kolhydrater. En omtyckt och flitigt använd produkt hos personer som äter enligt LCHF.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

14 Kommentarer

  1. Carina

    Så gott! Måste jag prova! <3

    Svara
  2. Anja W

    Tack för receptet, det ska sparas. Ser jättegott ut! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Varsågod och vad trevligt! 🙂

  3. Kalle

    Det vattnas i munnen.:) Ska nog prova mig på att göra dom även då jag inte är någon stormästare i köket.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Se bara till att du kokar den som anvisningarna, så ska det nog gå bra. 🙂

  4. Laila

    Tack för receptet!

    Svara
  5. Emma O

    Mums, va gott! 🙂

    Svara
  6. Anne

    Tack! Ska definitivt prova att göra dom.

    Svara

Lämna ett svar till Emma O Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close