Fördelarna med att inta vitaminerna D och K tillsammans

by Mikaela Bjerring on 15 oktober, 2014 · 2 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg

Tillräckligt med D-vitamin bidrar till vår hälsa och välmående på många nivåer och brist kan ligga bakom en mängd olika symtom och hälsotillstånd. Det är även av en stor fördel att kombinera sitt intag av vitamin D med K-vitamin.

D-vitamin

D-vitamin är ett unikt vitamin då det egentligen är ett steroidhormon som påverkar uttrycket av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Det har därmed en stor inverkan på vår hälsa och välmående. Brist på D-vitamin kan därmed mer eller mindre ge upphov till nästan vilka sjukdomar som helst. Exempel på områden där betydelsen av tillräckligt med D-vitamin spelar en väsentlig roll är:

  • Normalt upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor
  • Normala kalciumnivåer i blodet
  • Betydelse för hormonbalansen
  • Bibehålla normal benstomme
  • Bibehålla normal muskelfunktion
  • Betydelse för tandhälsan
  • Immunsystemets normala funktion
  • Betydelse för nervsystemet
  • Betydelse för hjärt- och kärlhälsan
  • Betydelse för celldelningsprocessen
  • Bidrar till bättre sömn
  • Bidrar till normal fettförbränning och muskeltillväxt
  • Bidrar till välbefinnandet och har genom studier visats motverka höst/vinterdepression

D-vitamin källor

D-vitamin kan bildas genom huden när vi exponerar hos för solen. D-vitamin från kosten får du i dig genom att äta fet fisk så som lax, sill och makrill. Även en del mejeriprodukter är berikade med D-vitamin. Om man inte äter tillräckligt av denna kost eller inte får tillräckligt av solexponering så riskerar man att få brist och då kan ett kosttillskott vara ett bra komplement.

K-vitamin

K-vitamin är liksom D-vitamin en fettlösligt vitamin. K-vitamin behövs för normal blodlevring och bidrar till att bibehålla normal benstomme. K-vitamin aktiverar en rad proteiner på olika ställen i kroppen. Denna aktivering leder till att proteinerna kan binda till sig kalcium. Man har upptäckt 14 olika proteiner i kroppen som behöver K-vitamin. Dessa finner vi bland annat i benvävnad, njurar och blodet. Eftersom K-vitamin har en betydelse för levring av blodet så bör den som tar blodförtunnande läkemedel alltid rådgöra med sin läkare innan intag av K-vitamin som kosttillskott.

Betydelsen av att inta D & K vitamin tillsammans

D-vitaminet hjälper också till med upptaget av kalcium från tarmen, brist på D-vitamin gör således att vi inte tar upp all kalcium vi äter, att däremot ta D-vitamin i höga doser utan vitamin K eller utan att det är motiverat ger höga kalciumnivåer i kroppen. Väl inne i kroppen så är det vitamin K som ser till att kalcium kommer dit där det behövs, främst i skelett,  tänder och i depåer för välfungerande muskelsammandragningar etc. Vid brist på Vitamin K finns risken att kalcium blir kvar i artärerna och bildar plack eller att de lagras i våra mjukdelar som leder och muskler som då kan orsaka värk.

Kosttillskott av D&K

Helhetshälsa har ett kosttillskott som innehåller en bra balans mellan D-vitamin och K-vitamin.

Här hittar du D & K vitamin från helhetshälsa

Helhetshalsa d- och k-vitamin

 

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 222-229 , ISBN: 91-631-7910-5.

Holick MF, ” high prevalance of vitamin D inadequacy and implications for health, ” Mayo Clin proc.,2006;81 (3): 353-73

http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar

http://illvet.se/anders-enevold-christensen/reglering-av-immunforsvaret

http://www.womenshealthmag.com/weight-loss/vitamin-d-weight-loss#sthash.ClW9JEfN.dpuf

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Tina W oktober 15, 2014 kl. 11:43

D-vitamin på vintern är ett absolut för mig. Jag känner stor skillnad i energinivån och slipper den där höst och vintertröttheten som jag kände stark av innan.

Svara

2 Laila H oktober 16, 2014 kl. 11:39

Jag tar ett dagligt tillskott av D-vitamin året om och lite högre dos på vintern. Det här med K-vitamin och kalcium var intressant!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: