Rosmarinolja och lavendelolja kan minska stress enligt studier

by Mikaela Bjerring on 12 september, 2016 · 0 comments

in Alternativ medicin, Aromaterapi - Eteriska oljor, Blogg, Forskning - Studier, Stress

Moderna studier visar att inandning av eterisk lavendelolja och rosmarinolja kan minska stresshormonet kortisol markant och därmed vara ett bra hjälpmedel vid stress.

Eteriska oljor - lavendelolja och rosmarinolja vid stress

Studier om lavendelolja och rosmarinolja vid stress

Inom den holistiska terapitekniken aromaterapi använder man sig av naturliga eterisk oljor för att stödja och förbättra både den fysiska och psykiska hälsan. Eteriska oljor är starkt koncentrerade oljor som kan användas på många olika sätt som t.ex för inandning. När man andas in oljan kommer de eteriska ämnena tillsammans luften ner i lungorna och ut i blodet som då ger en snabb effekt.

Redan under antiken använde man sig av lavendelolja och rosmarinolja vid oro, stress, depression och för att höja välbefinnandet. Än idag användes dessa eteriska oljor för att balansera sinnet vid stress och för att öka koncentrationen och beslutsförmågan.

Vid en studie som publicerades i tidskriften Psychiatry Research fann man att eterisk lavendelolja och rosmarinolja kan ha en positiv effekt vid stress. Under 5 minuter fick 22 friska frivilliga försökspersoner lukta på eterisk lavendelolja och rosmarinolja. Direkt efteråt togs prov på deras saliv. FRSA (free radical-scavenging activity) mättes med användning av 1,1-difenyl-2-picrylhydrazyl. Man fann att lavendel och rosmarin förbättrade FRSA-värderna och minskade nivåerna av stresshormonet kortisol hos deltagarna.

Vid en annan studie som publicerades i tidskriften Holistic Nursing Practice så fick 144 sjuksköterskestudenter andas in eterisk rosmarinolja och lavendelolja i samband med att de skulle göra en tenta. Resultatet visade lägre stressnivåer och lägre puls hos deltagarna under tentans gång.

Återförsäljare av eterisk rosmarinolja och lavendelolja hittar du här

Viktigt att tänka på! Rosmarinolja använder du med fördel på morgonen och under dagen, men inte på kvällen eftersom det är en energigivande och stimulerande olja och därmed kan bidra till att du får svårt att somna. Eterisk rosmarinolja bör inte användas av personer med högt blodtryck, personer som lider av epilepsi, gravida och barn under 6 år. Lavendelolja kan du däremot med fördel använda på kvällen då det är avslappnande och främjar god sömn.

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Smelling lavender and rosemary increases free radical scavenging activity and decreases cortisol level in saliva: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17291597

Kropp och själ – Eteriska oljor, av Jennie Hardning, 2002. ISBN: 1-40544-798-2

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: