Så påverkar tarmfloran ditt immunförsvar

by Mikaela Bjerring on 22 augusti, 2017 · 4 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Hälsa, Immunsystemet, Mage - Tarm, Psykisk hälsa, Viktkontroll

Att bakteriefloran är i balans och att mage-och tarmsystemet fungerar optimalt är av stor betydelse för ett välfungerande immunsystem. Genom att ta hand om sin mage- och tarmflora blir man inte bara mindre känslig för infektioner. Det minskar även risken för att drabbas av överväxt av jästsvampar (candida), försvagade tarmrörelser, dålig matsmältning, övervikt och psykisk ohälsa.

Sa påverkar tarmfloran ditt immunförsvar

Tarmens ekosystem

Ca 80 procent av vårt immunförsvar finns i tarmarna, vilket gör det till kroppens största immunologiska organ. Det kan liknas som ett helt ekosystem där närmare 1 kg bakterier som består av över 1000 olika stammar lever tillsammans – onda som goda. Alla de bakterier och mikroorganismer som bildar tarmfloran är oerhört viktiga för immunsystemets funktion och utveckling. I en frisk tarm lever alla dessa bakterier i ett fredligt samförstånd med varandra, där de alla har sin bestämda funktion. Så länge balansen är ca 90/10 mellan goda och onda bakterier är miljön bra och mag- och tarmsystemet kan fungera som det ska.

En frisk och balanserad tarmflora hjälper till att smälta maten bättre, bidrar till att eliminera toxiner och förbättrar aktiviteten hos de vita blodkropparna som gör vårt immunförsvar effektivare. De styr också delvis hur näringen tas upp i kroppen. Har vi dålig balans i tarmfloran kan vi drabbas av övervikt och magbesvär som förstoppning, diarré och uppsvälld mage, parasiter, överväxt av jästsvampar och andra skadliga organismer. Dessutom påverkas immunförsvaret negativt vilket gör oss mer mottagliga för infektioner, allergier, autoimmuna sjukdomar och inflammationer. Det finns även en stark koppling mellan dålig tarmflora och psykisk ohälsa.

Tarmens slemhinna är beroende av att tarmfloran är i balans för att bli lagom genomsläpplig. En frisk slemhinna ska släppa igenom näringsämnen, men hindra slaggprodukter, tarmbakterier, svamp och osmält mat från att komma ut i blodomloppet. När tarmslemhinnan är ur balans så kan så kallad läckande tarm uppstå. Det innebär att tarmen släpper igenom för mycket. Skadliga ämnen, osmält mat kan då ta sig igenom slemhinnan och ut i blodomloppet, vilket bidrar till hälsoproblem.

De goda bakterirna bidrar även till tillverkningen av ett flertal viktiga vitaminer så som K-vitamin B12, B9 (Folat), B7 (Biotin) och samt korta fettsyror, som är bra för tarmens celler. Tarmen har även ett eget nervsystem det enteriska nervsystemet (ENS). Det är ett ytterst avancerat system som samspelar med immunsystemet och hormonutsöndrande körtlar. Bland annat är tarmbakterierna nödvändiga för en stor del av produktionen av vårt må bra-hormon serotonin. Förutom att serotonin bidrar till att göra oss mer tillfreds så stimulerar hormonet tarmrörelserna, som i sin tur stödjer så kallad eliminering, dvs. tarmtömning.

Så kan du stödja din tarmflora

Bakteriefloran påverkas av maten du äter, hur du äter, hur bra matsmältningen fungerar, din sinnesstämning, och andra livsstilsfaktorer. Vanliga orsaker till obalanserad tarmflora är dålig kosthållning, nedsatt immunförsvar, stress, mediciner, antibiotika, infektion i tarmen, långsamma tarmrörelser och surt pH-värde i tarmen.

Det finns mycket man kan göra för att främja tarmfloran och tillväxten av goda bakterier. Ett enkelt sätt att stödja eller återfå balansen i bakteriefloran är att få i sig mjölksyrebakterier genom att äta probiotika. Man kan även tillföra nyttiga bakterier via kosten i form av mjölksyrad mat och fermenterade drycker. Att få i sig tillräckligt med fibrer är även av stor betydelse då det fungerar som mat för de goda bakterierna så de kan föröka sig som då ger en mer komplex och varierad tarmflora. Det är också viktigt att stimulera enzymproduktionen så att matsmältningen fungerar optimalt. Det gör man genom att äta en mat som är rik på enzymer och komplettera med enzymtillskott vid behov.

Tillaga maten från grunden. Ät en ren och näringsrik kost där du inkluderar mycket grönt och gärna antiinflammatoriska örter så som tex ingefära, vitlök, gurkmeja och nypon. Uteslut sånt som din mage och tarm inte mår bra av. Mjölkprodukter och gluten är inte sällan boven bakom en dåligt fungerande mage och tarm. Undvik socker, hel- och halvfabrikat och artificiella ingredienser. Lär dig att lyssna på din kropp och hur den mår när du äter olika livsmedel. Då kommer det också att bli lättare att göra bra kostval. Det är även av en stor betydelse att man tuggar maten väl och att man äter i lugn och ro. Drick mycket vatten mellan måltiderna och ät inte försent på kvällen.

Vår mentala hälsa påverkar i stor grad vår mage- och tarmhälsa och vice versa. Stress är en vanlig orsak till besvär och sjukdomar i mage och tarm. Försök att eliminera det som stressar dig och omge dig av människor och en miljö som gör dig glad och stark. Var noga med återhämtningen och sov ordentligt.

En välfungerande mage och tarm är grunden för ett starkt immunförsvar och bra hälsa. Får man återkommande förkylningar, infektioner och inflammationer så bör man se över sin livsstil, sitt näringsintag och vidta åtgärder för att stödja tarmfloran.

Läs mer om probiotika här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



The role of intestinal microbiota and the immune system. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23426535

The role of gut microbiota in immune homeostasis and autoimmunity - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3337124/

Gut microbes closely linked to proper immune function, other health issues - https://www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130916122214.htm

What Do The Bacteria Living In Your Gut Have To Do With Your Immune System? - http://www.iflscience.com/health-and-medicine/what-do-bacteria-living-your-gut-have-do-your-immune-system/

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Erika A. augusti 30, 2017 kl. 11:33

Superbra inlägg! Allting börjar i tarmen!

Svara

2 Mikaela Bjerring september 1, 2017 kl. 13:59

Ja att hjälpa magen att må bra, så hjälper man helhetshälsan. 🙂

Svara

3 Madde september 1, 2017 kl. 13:46

Har inte varit förkyld en endaste gång på två år sedan jag började med probiotika. Tar även D-vitamin, omega-3 och multivitamin/mineral.

Svara

4 Mikaela Bjerring september 1, 2017 kl. 13:57

Fantastiskt Madde!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: